Jaunajā izstāžu ciklā trīs gleznotāju izstādes
16. oktobrī pl. 17.00 Jūrmalas pilsētas muzejā (Tirgoņu iela 29, Majori) tiks atklātas trīs mākslinieku izstādes – kamīnzālē būs skatāma gleznotājas Antras Ivdras personālizstāde “Ūdens raksts”, bet 2. stāva izstāžu zālēs - Ineses Ziemeles darbu retrospekcija izstādē “Alfa un Omega” un Jāņa Veisa gleznotie spilgtie dabas motīvi izstādē “Ainavas un ziedi”.
Antra Ivdra Brīdi pirms. 2017. Audekls, eļļa
Antra Ivdra par savu izstādi:
“Ūdens un laika plūdums, mūžīgā kustība un nepārtrauktība, ūdens kā robeža citai materialitātei, ūdens kā refleksija....
Viļņu līniju horizontāles un vertikāles reflektējot rada kustību, kurā iekodēts Laika apcerīgums un mūžīgā transformācija, enerģija, pārmaiņas un attīrīšanās.
Ūdens kā viens no senākajiem dzīvības simboliem, Ūdens kā universs un materiālās pasaules mainīgā daļa, matērijas nemitīgā rašanās, eksistences un aiziešanas plūsma.
Manu darbu ierosmes avots ir dabā esošas formas, kas aicina skatītāju vērot glezniecības izaicinājumu - atveidot realitātes pašekspresiju.”
Antra Ivdra (dz. 1966.g ) absolvējusi Jaņa Rozentāla Rīgas mākslas vidusskolu (1985), Latvijas Mākslas akadēmijas Monumentālās glezniecības meistardarbnīcu (1995). Kopš 1993. gada regulāri piedalās grupu izstādēs, plenēros, simpozijos, projektos Latvijā un ārvalstīs. Piedalījusies 2017. un 2019. gada jūras tematikai veltītajās glezniecības konkursizstādēs “Marīna” Jūrmalas pilsētas muzejā. Latvijas Mākslas savienības (2004) un Latvijas Radošo savienību padomes biedre (2004). Sarīkojusi 9 personālizstādes, piedalījusies grupu izstādēs Latvijā, Austrijā, Bulgārijā, Grieķijā, Lietuvā, Rumānijā, Vācijā, u.c.
Inese Ziemele. Ilūziju parks. 2015. Audekls, eļļa
Ineses Ziemeles (dz. 1943.g.) radošajā biogrāfijā 2019. gads ir īpašs. Gada sākumā tika publicēts apjomīgs albums “Inese Ziemele. Mākslinieces ceļš”, un rudens pienācis ar izstādi “Alfa un Omega” (viņas 49. personālizstāde!).
“Šī izstāde ir veltīta pagājušā gadsimta notikumiem, kuriem izgāja cauri visa pasaule. Es šo gadsimtu nosauktu par apokaliptisku, jo bija viss, gan divi pasaules kari, gan izsūtīšanas, genocīds, holokausts un vēl, un vēl. Tā kā esmu 20. gadsimta bērns, tad arī uz mani tas atstāja iespaidu.”
Savas vīzijas par pagātnes notikumiem, to jēgu un iespējamām sekām Inese Ziemele izteikusi lielformāta darbos – triptihos un desmit gleznu ciklā “Alfa un Omega”. Cikla un izstādes nosaukums sauc atmiņā Raiņa pirms vairāk kā simts gadiem publicēto dzejas krājumu “Gals un sākums”. Ir pienācis jauns laiks, un gleznotāja, protams, izmanto citus izteiksmes līdzekļus, nekā dzejnieks. Tomēr mūžīgie jautājumi par pasaules mainību, par cilvēces un katra cilvēka vietu un lomu pasaulē, par mijiedarbību ar pasauli nav zaudējuši savu aktualitāti. Izstāde nesola vieglu izklaidi. Skatītāja uzdevums - vērot, vērtēt, secināt. Māksliniece aicina nezaudēt atmiņas par pagātni un domāt par nākotni, darboties cilvēces, latviešu tautas un katram savas nākotnes vārdā.
Edvarda Šmite,
mākslas vēsturniece,
Dr. h. c. art.
Jānis Veiss. Jaundubultu mežs. 2016. Kartons, eļļa
Jāņa Veisa personālizstāde “Ainavas un ziedi”, ko šoruden plašākai publikas apskatei piedāvā Jūrmalas pilsētas muzejs, ir pavisam nesen atzīmētās 90 gadu jubilejas izstādes turpinājums.
Pamatā mākslinieks ir vienmēr strādājis un arī tagad turpina strādāt ainavas žanrā. Viņa neparasti spilgtais, krāsas un emocionālās izteiksmes ziņā ekspresīvi uzlādētais dabas vērojums ļauj saskatīt paralēles ar modernisma vadošajiem pārstāvjiem gan pasaules, gan vietējā mēroga glezniecībā. Jānis Veiss atzīst, ka viens no viņa visspēcīgākajiem mākslas ietekmes avotiem ir izcilais franču fovists Anrī Matiss (Henri Matisse, 1869 - 1954). Krāsas vitālais spēks un grafiskās līnijas pirmatnējais svaigums ir tie gleznieciskās izteiksmes līdzekļi, kas Jāni Veisu uzrunāja jau agrā jaunībā tieši patiecoties Matisam.
Svarīga un radošās nozīmes ziņā paliekoša loma bijusi arī Laimdota Mūrnieka glezniecības studijai, kas savulaik darbojās Latvijas Mākslinieku savienības paspārnē. Šajā periodā galvenokārt tapa figurālās kompozīcijas. Ciešā saskarsme ar tādiem talantiem kā Biruta Baumane, Felicita Pauļuka, brāļi Ģērmaņi deva iespēju ne tikai piedalīties intelektuāli saistošās diskusijās, bet arī attīstīja un laika gaitā nostiprināja profesionālo darba disciplīnu: ”Par to, ka gleznoju vēl šodien arī sasniedzot savus 90 gadus, lielā mērā jāpateicas tieši Mūrnieka studijai.”
Jānis Veiss dzimis 1928. gadā Jūrmalā, Mellužos. Pirmo izglītību guvis Rīgas Jūrmalas 3. pamatskolā Pumpuros, kur viņam jau parādījās zīmētāja dotības, vēlāk divus gadus mācījās Dubultu ģimnāzijā. Kad pēc 2. Pasaules kara Rīgā nodibināja mākslas vidusskolu, Jānis Veiss 1946. gadā sāka tur profesionāli apgūt zīmēšanas un gleznošanas pamatus, īpaši daudz gūstot no meistara Otto Pladera. Jaņa Rozentāla Mākslas vidusskolu Jānis Veiss absolvē 1949. gadā un turpina izglītību Latvijas Mākslas akadēmijā, kuru pabeidz 1954. gadā.
Līdz 1992. gadam bijis dekorators rūpniecības un sporta preču veikalos Jūrmalā. Kopš 1996. gada ir Latvijas Mākslinieku savienības biedrs, piedalījies neskaitāmās Jūrmalas mākslinieku grupas izstādēs, ikgadējās Rudens izstādēs, sarīkojis personālizstādes, piedalījies plenēros Talsos, Valmierā, citur. Jāņa Veisa darbi atrodami Aizkraukles, Talsu, Jūrmalas un Rojas muzejos, kā arī privātkolekcijās Latvijā, Vācijā un citur.
Ieva Grantiņa, mākslas zinātniece
Antras Ivdras personālizstāde “Ūdens raksts”, Ineses Ziemeles izstāde “Alfa un Omega”, Jāņa Veisa izstāde “Ainavas un ziedi” Jūrmalas pilsētas muzejā (Tirgoņu iela 29, Majori) apskatāmas no 16. oktobra līdz 24. novembrim.
Muzeja darba laiks: P., O. – slēgts, T. – Sv. no 10:00 – 17:00. Ieeja – bez maksas.