Jūrmalas pilsētas muzeja kamīnzāles logos (Tirgoņu iela 29) līdz 4. aprīlim skatāma Oļega Skaraiņa darbu izstāde “Koka cilvēks – Oļegs un citi darbi”.

image

Gaidot iespēju tikties ar apmeklētājiem klātienē, Jūrmalas pilsētas muzejs piedāvā jau otro tēlniecības darbu izstādi, kas apskatei izvietota muzeja kamīnzāles logos. Pirmajā izstādē tika rādīti laikmetīgās tēlniecības darbi no muzeja krājuma, šoreiz skatītāju uzmanībai tiek piedāvāta izstāde “Koka cilvēks – Oļegs un citi darbi” – tēlnieka Oļega Skaraiņa mazo formu darbi, kas tapuši mākslinieka mūža nogalē.

 

Izstādē apskatāmi mazo formu tēlniecības darbi, kas tapuši laika posmā no 90. gadiem līdz pat mākslinieka mūža nogalei. Tie ir gan bronzā atlietie “Eiropas nolaupīšana” un “Eņģelis”, ģipsī veidotais “Maikls Džeksons”, konceptuālais, putuplastā atveidotais “Sievas portrets”, vienkāršā drāšu pinuma tehnikā radītais “Pašportrets”, kā arī vairākas kokā veidotas miniatūras, tostarp arī asprātīgais pašportrets “Koka cilvēks – Oļegs”.

 

Tēlnieks monumentālists Oļegs Skarainis (1923–2017) nodzīvoja ilgu mūžu, aiz sevis atstādams virkni Latvijas vēsturei un kultūrai veltītus pieminekļus. Piemēram, skulptūru “Rozes mātei” (1992) rakstnieka R. Blaumaņa memoriālajā muzejā Brakos, pieminekli pulkvedim Frīdriham Briedim (1998) Pulkveža Brieža ielā Rīgā, pieminekli šaha lielmeistaram Mihailam Tālam (2000) Vērmanes dārzā, pieminekli režisoram Alfrēdam Amtmanim-Briedītim (1970) un citus memoriālās un monumentālās tēlniecības darbus. Mākslinieka nozīmīgākais darbs, neapšaubāmi, ir Salaspils memoriālais ansamblis (1962–1967), kas tapis sadarbībā ar tēlniekiem Ļevu Bukovski un Jāni Zariņu.

 

Oļegs Skarainis veidojis stājtēlniecības darbus, mazās formas, medaļas, piemiņas zīmes. Skarainim palikuši arī vairāki materiālā nerealizēti darbi – “Mākslinieks Kārlis Padegs”, “Maikls Džeksons” un citi. Mūža nogalē, kad mākslinieks vairs aktīvi nepiedalījās konkursos, grupu izstādēs un tēlnieku simpozijos, viņš daudz eksperimentēja, strādāja dažādos materiālos, tostarp mazajās formās, izmantojot izteiksmīgus jūras krastā izskalotus kokus. Arī darbu motīvi bija visdažādākie – vairākos darbos atkārtojas krusta un ciešanu motīvs, eņģelis un piedošanas tēma, mākslinieks vairākkārt portretējis arī savu sievu Irēnu, tapušas mīļoto mājdzīvnieku figūras, veidotas skices lielākiem darbiem.

 

Pateicība par līdzdalību izstādes sagatavošanā: Irēnai Skarainei, Kristai un Reinim Dzudzilo un Genādijam Stepanovam.